De zon kan niet altijd schijnen...... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Charissa Weber - WaarBenJij.nu De zon kan niet altijd schijnen...... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Charissa Weber - WaarBenJij.nu

De zon kan niet altijd schijnen......

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Charissa

13 April 2008 | Zambia, Kitwe

Na de heerlijke weken die we afgelopen tijd hadden gehad, hebben we afgelopen week een vervelende week gehad.

Afgelopen maandag voelde ik me niet zo lekker en ben uiteindelijk ziek terug naar huis gegaan.....de afrikaanse buikziekten zullen we het maar noemen dan :) niks ernstig, maar gewoon vervelend.

Dinsdag waren we heerlijk op frustratie tour. 8 april stond al een aantal weken flink gemarkeerd in de agenda's van Ingrid en mijzelf, want ons visum zou verlopen. Voor ons vertrek waren we bezig geweest om een workpermit te krijgen, dit was nog niet gelukt. Eenmaal in Zambia aangekomen zouden we z.s.m. ons workpermit krijgen. Dus op touristenvisum zijn we binnen gekomen om na 2 weken ons workpermit te verwachten. Helaas was die er natuurlijk na 2 weken nog niet. Inmiddels waren we 2,5 maand verder en zaten we nog steeds zonder workpermit. Na 3 maanden is je touristenvisum verlopen en moet je flink geld gaan lappen. Dus na wat flinke discussies en vele telefoontjes hebben we besloten zelf maar naar Lusaka te gaan. Een busreis van dik 10 uur heeft ons alleen opgeleverd dat we een gratis verlenging van 30 dagen kregen. Het workpermit was nog niet in behandeling, doordat het 'mannetje' wat gestuurd was door onze directeur niet gemeld had dat er nog een formulier over het bestaan van de organisatie miste.
Maar goed ze merkte wel dat we echt in de rats zaten dus zijn ons nog goed gezind :) Ingrid en onze grote steun en toeverlaat Pastor Victor, gaan morgenochtend weer naar Lusaka om het missende papiertje te brengen. En als het goed is zijn we dan na 2 weken helemaal legaal hier! Dat is nog wel weer een extra ritje van 10 uur om het op te halen, maar goed!

De kidsclubs waren ook weer deze week Heerlijk bij de kids in Chipata compound geweest. Veel gespeeld en verhalen verteld. En deze keer hadden we naar Chipata ook maar eens de boterhammen met pindakaas meegenomen. De kids vonden het weer heerlijk!
Vrijdags zijn we weer in Amlew compound geweest voor de kids, ook daar was het weer genieten. Deze kinderen zijn echt zo enthousiast en er komen er steeds meer en meer en meer! We hebben deze keer vooral heel veel liedjes gezongen. Dan is het ideaal voor mij dat saukani er bij is, want zij kent al die bemba liedjes! En ik kan je 1 ding vertellen die klinken veel leuker dan onze duffe Hollandse nummers ;)!

Verder hebben we deze week weer gemerkt dat het verschil tussen blank en zwart soms wel erg groot is :)!
Zoals ik al eens eerder schreef, soms heb ik er zelf helemaal geen erg in dat ik hier alleen maar omgeven ben met zwarte mensen. In huis begin ik soms tegen Saukani vrolijk in het Nederlands te praten en dat zit ze me aan te kijken....en dan denk ik owwww jah wacht even... Maar soms merk je ook wel weer dat het verschil heel groot is met name buiten op straat. Laatst liep ik met Saukani en hadden we wat te eten gehaald. Ik had ook een ijsje en gaf haar hapje van mijn ijsje. Nou vervolgens werden we toch nagestaard....het is hier niet normaal dat blanken en zwarten zo met elkara om kunnen gaan. Ik denk daar niet eens over na op dat moment en ga met haar op dezelfde manier om als ik dat thuis met mijn vriendinnen doe.
Op kantoor zijn we ook beetje hier tegenaan gelopen. We waren het met sommige organisatorische dingen niet eens, maar als dame word het niet zo gewaardeerd als je je teveel over dit soort dingen uitlaat. Helemaal niet als het een directeur betreft :)
Haha en dat ben ik natuurlijk niet zo gewend, en ik zeg graag wat ik van dingen denk. Maar goed leer je ook weer van, volgende keer wat voorzichtiger verpakken misschien :)!

Gisteren zijn we weer een keertje lekker naar Mindolo Dam geweest. Je merkt dat het nu kouder begint te worden in Zambia, in de avonden koelt het sterk af. Het water was dus ook een stuk kouder! Overdag is het gelukkig nog wel lekker zonnig en warm....maar goed de winter komt eraan ;):)! Die begint namelijk in juni!

Nu ben ik me samen met Saukani aan het voorbereiden op de trip naar Miloso. Morgenochtend zullen we vertrekken, Ingrid blijft achter omdat ze anders bijna niet meer bij haar groepen aanwezig kan zijn. Ze heeft namelijk nog maar 7 werkweken! Ik heb echt ongelofelijk veel zin om naar Miloso te gaan, even helemaal back to basic ;) en veel bijzondere oude bekende ontmoeten. ZOals het er nu naar uitziet krijg ik de mogelijkheid om in de kliniek te werken die ik in 2002 met de World Servants groep gebouwd heb. Ga ik slapen in het gebouw dat we in 2006 gebouwd hebben en mag ik meewerken in het gebouw van 2005. Nou dat word me een World servants weekje!
Dus hopelijk volgende week een lekker vrolijk mooi bericht weer, deze week zat het er even niet in....ik ben niet zo goed in mooie verhalen schrijven als ik zelf even niet zo happy in mijn vel zit :)!

Nou lieve mensen, het ga jullie goed! De kippen inzameling gaat trouwens erg goed, hopelijk kan ik ze over 2 weken als ik terug ben uit miloso allemaal kopen!

Veel liefs Charissa





  • 13 April 2008 - 12:00

    Mirth:

    Lieve Charis!
    Heel veel plezier in Miloso!!!
    Liefs mirth

  • 13 April 2008 - 13:07

    Grietje:

    Hey Cahrissa.

    Gata lekker hè daaro.
    Echt heel erg gaaf zeg dit project. Heb MEGA veel respect voor jullie!

    Hou vol,

    Veel liefs van Grietje Perbal

  • 13 April 2008 - 15:38

    Thirz:

    En nog steeds kan je er wat van ;)
    Veelplezier in Miloso! Daar zijn wij dan weer jaloers op :P
    Kussie

  • 13 April 2008 - 16:15

    Hidde En Wilma:

    He Charissa, doe ze daar in Millosso allemaal even de groeten van ons!! :) ben benieuwd naar foto's, hopelijk kun je er daar een paar van maken! geniet ervan en succes met al je goede werkzaamheden. Je verhalen zijn erg goed om te lezen!!!!

    Greetz van ons uit de Achterhoek
    Hidde en Wilma

  • 13 April 2008 - 18:52

    Ineke:

    hoi charissa ik ben trots op je echt heel gaaf wat je allemaal doet ik volg je wel maar ben wat trager in reageren ik draag je in me hart pas goed op jezelf en leuk je haar

  • 14 April 2008 - 08:54

    Judith:

    Heel veel plezier in miloso! en ben heel benieuwd naar je volgende bericht

    liefss juud

  • 14 April 2008 - 20:46

    Anouk:

    Chaadje!! Hoop dat je snel weer uit je dip bent en je weer wat beter voelt!! Dikke X

  • 18 April 2008 - 08:02

    Minze:

    Hi! Blijft superleuk om je verhalen te lezen. Dat World Servants weekje wordt vast gaaf! Je bent zo echt een vertrouwd gezicht aan het worden in Miloso. Cool dat je zo'n band kunt hebben met je WS project(en)! groetjes

  • 18 April 2008 - 08:05

    Minze:

    Gaaf ook dat 'mijn' foto van jij die een prikje geeft gewoon standaard bovenaan de pagina staat :D

  • 20 April 2008 - 17:54

    Thirzus:

    hee zussie,

    Wat balen dat het niet goed verstaanbaar was. Ik verstond het wel, maar ik wist dan ook wel wat je deed. :S Misschien had ik het wel even over moeten nemen..:S Verder was het weekend wel heel erg gaaf! Niet om je jaloers te maken, maar om je uit te laten kijken naar ons. We zijn allemaal heel erg leuk :D

    Kussie

  • 21 April 2008 - 18:04

    Alma:

    Heeeeej Charissa!!!
    Waaaaah je bent nu gewoon in Miloso.
    Ben benieuwd of Sjaak de kakkerlak en familie spin nog in de wc woont. En of ze af en toe nog wel bezoek krijgen van meneer de Hagedis :p
    Ben echt benieuwd hoe het daar nu is.. Jammer dat ik niet eventjes om het hoekje kan kijken.. Maar ik kijk al uit naar de foto's :)
    Een heeeeeeele fijne tijd daar!!
    Liefs, Alma

  • 21 April 2008 - 20:46

    Betty:

    We hebben je gemist op het VBW! Helaas is het met de verbinding niet gelukt. Het was een geweldig weekend! Je bent er volgend jaar gewoon weer bij ;).

    Groet, Betty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charissa

Mijn blog gebruik ik om jullie beetje op de hoogte te houden tijdens mijn reisjes naar mijn favoriete continent Afrika :)! Dit keer zal ik voor mijn werk voor Dorcas Aid International (www.dorcas.net) afreizen naar Kenia en Tanzania. Het ontwikkelingswerk heeft mijn passie en zeker zolang ik dat vanuit mijn geloof en kracht in mijn Hemelse Papa mag doen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 106625

Voorgaande reizen:

19 Juni 2010 - 18 Augustus 2010

Afrika 2010

30 September 2009 - 31 Oktober 2009

Back to Zambia

09 Januari 2008 - 23 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: