Een grote mond maar een klein hartje.... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Charissa Weber - WaarBenJij.nu Een grote mond maar een klein hartje.... - Reisverslag uit Kitwe, Zambia van Charissa Weber - WaarBenJij.nu

Een grote mond maar een klein hartje....

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Charissa

12 Juli 2008 | Zambia, Kitwe

Dag lieve allemaal!

Afgelopen woensdag mocht ik vieren dat ik al een half jaar weg ben van huis....lang hoor :)! De laatste weekjes Kitwe zijn nu echt aan de gang dat merk je wel! We hebben nog maar 2 weken hier om te werken, voordat ik de weg terug naar Lusaka ga aanvangen om Suus weg te brengen en om mijn lieve vriendjes en vriendinnetjes op te halen voor het WS project!

Deze week werden we verrast met 2 vrije dagen op maandag en dinsdag. We baalden er eigenlijk wel een beetje van, maar goed de nationale trade fair was dus iedereen was vrij. Dus we zijn ook maar even naar de trade fair geweest, beetje idee van een bevrijdingsfestival maar dan op zijn afrikaans. Dus woensdag konden we eindelijk aan de slag weer.

De ochtend begon met de kidsclub van Miseshi, deze kids willen altijd voetballen :)! Dus we gingen weer op voor een voetbalwedstrijd, de meiden tegen de jongens. Nadat sterspeler Charissa (ucheuche ;)) het eerste doelpunt voor de dames gemaakt had brak het tumult pas echt los. Uiteindelijk gingen de dames met een overwinning van 2-1 het veld af....tot grote teleurstelling van de heren. Een lolly na afloop van de wedstrijd maakte alles weer goed voor beide partijen! Suus heeft vervolgens het verhaal van Jona verteld aan de kinderen! Daarna moesten we weer weg. Het is altijd erg leuk met de kindjes van Miseshi. Mijn 2 kleine vriendinnetje waren er vandaag ook eindelijk weer eens, omdat ze niet naar school waren. Dus dat gaf een leuk effect, voetballen met twee kleuters op je rug :)!
's Avonds kwam pastor B van de overkant nog even langs. Dat loopt altijd uit in hele leuke discussies. A.s. zondag gaan we met de beste man mee naar zijn kerk als hij moet preken. Hij wil namelijk graag feedback hebben op zijn manier van preken en daar dan weer van leren. Echt leuk!

Donderdag heb ik weer twee klassen gedaan in Kalulushi voor Choose to Wait! En het ging echt heel erg goed, had er veel lol in! In eerste instantie hebben we het gehad over regels in het leven. En ook over regels die God geeft. Een hele discussie over Adam en Eva, waarom heeft God de boom van goed en kwaad in de tuin van Eden gezet en vervolgens gezegd dat de mens hier niet van mocht eten. Hij kent de mens die Hij zelf gemaakt heeft toch goed, en weet dat ze dat doen. Dan hebben we het er altijd over dat God niet wil dat wij poppetjes zijn met een mechanisme binnenin dat zingt "I love Jesus, I love Jesus, I love Jesus" omdat het geen andere keus heeft. Nee Hij wil dat we zelf kiezen. Vanuit daar sla ik dan ook vaak de brug naar foundation 5 'Sex is made for marriage and marriage is made for love' Dus we praatte over wat het verschil tussen sex en love is. En ook hoe we weten wat sex is. Maar ook wat liefde is en dat je mensen niet kan dwingen om lief te hebben, maar dat je ervoor kiest.
In de tweede klas was het even wat lastiger ...... in die klas zit een hele irritante gast die het leuk vind om te lopen stangen. Dus nu zat hij de hele klas continue te vertellen dat sex goed en heerlijk was en dat je zoveel als je kon moest oefenen, zodat je een echte man was. Op een gegeven moment was ik zo zat mee dat ik naar hem toe gelopen was en vroeg of hij wel eens sex had gehad. Ja, dat had hij. En toen ik vroeg of hij er trots op was, zei hij dat hij eigenlijk veel spijt van had en dat hij gewoon nieuwsgierig was geweest. Mooi voorbeeld weer van een grote mond en een klein hartje! Vervolgens heb ik in de klas staan uitleggen aan hem, dat door zijn gedrag hij andere leerlingen beinvloed. Dat mensen denken dat ze er niet bij horen als ze geen sex hebben. Dat je dus moet uitkijken op de woorden die je gebruikt naar je vrienden toe, omdat die woorden ook hun denkwijze kunnen beinvloeden. Uiteindelijk heb ik Peter de klas ingeroepen, een vrijwilliger van Christ's Hope die goed kan zingen en zelf teksten schrijft. Hij heeft toen het liedje Guide your heart voor deze jongen en de rest van de klas gezongen. Het liedje gaat erover dat je op moet passen met wat je zegt, wat je hoort en wat je doet!
Het waren gave lessen.....mooi is het dat je soms het idee kan hebben dat je het niet zelf bent die lesgeeft :)!

Vrijdagochtend hadden we de kinderen van Amlew weer....nou het is dat ik in Afrika zit met schitterend weer en geen wolkje aan de lucht, anders zou ik gezegd hebben dat er waarschijnlijk storm op komst was :)! Jeumig wat waren ze druk. Na het spelen en rennen wilde we het verhala gaan doen maar het was gewoon niet mogelijk. Uiteindelijk hadden we zelfs een derde belangrijkste gebod verzonnen haha naast Heb de Here God lief met heel je hart, heb je naaste lief als je zelf, en luister stil als we voorlezen uit de bijbel. Maar het hielp niks. Dus de remedie die we wel vaker in de kidsclubs gebruiken was weer van kracht, we zijn weggegaan en hebben alle speelmaterialen meegenomen. Meestal is het de volgende keer dan wat rustiger.
Suus en Sau hebben s middags samen lesggeven in King Salomon en ik ben terug gegaan naar de stad om alles voor Sau haar visum enzo te regelen!

Vandaag dus we een dagje rustig aan, beetje internetten genieten van de zon en relaxen. Dus de laatste 2 weekjes gaan nu beginnen, wel heel raar maar ook wel weer goed!

Veel liefs Charissa




  • 12 Juli 2008 - 11:22

    Christa:

    De laatste 2 weken alweer. Wat gaat de tijd toch snel...Wel een tijd gevuld met ontzettend veel indrukken en ervaringen. Dat neemt niemand je meer af! Geniet er nog maar even van! Ik geniet nog even van je mooie / indrukwekkende verhalen.

    Liefs, Christa

  • 12 Juli 2008 - 16:23

    Papa En Mama:

    Hoi Rissie, We hebben best heimwee als we zo je verhaal weer lezen. We weten nu precies waar en bij wie je bent en het zingen van Peter. En dan niet te vergeten het busstation.... dat was toch best een traumatische ervaring;-). Met 20 man in zo'n busje gepropt te worden. Maar toch ook wel heel gaaf!! Leuk dat je daar nog een foto van hebt kunnen maken. Ja ja het is hier toch heeeeel anders.
    xxx tot gauw!

  • 12 Juli 2008 - 18:25

    Thirz:

    Rissie!! Suusie!! Saukie!!! Wat cool die foto's van Juf Suus. Leuk he om juf te zijn :D Gaan we straks allemaal de pabo doen?? :D

  • 13 Juli 2008 - 11:27

    Agnes Schouwé:

    Het is een ervaring wat je allemaal aan doen bent. Ik ben trots op je en ik volg je allemaal. Ik heb van Mamma gehoord hoe alles gegaan is. Succes nog verder Groetjes Agnes

  • 16 Juli 2008 - 17:39

    Maaike Hiemstra:

    lieve Charissa,
    Erg leuk om de verhalen van je ouders te horen en veel foto's gezien!!!
    Wat gaat het nu snel. Als je dit leest heb je nog een week te gaan daar. Een goede week toegewenst, ook samen met Saukani en Susanne. Ook wel sterkte want 'partir c'est mourir un peu'. En een hele goede tijd toegewenst met het WS-project. Veel succes en plezier met elkaar en Gods hulp toegebeden. liefs, Maaike en groetjes,ook van Wietze.

  • 20 Juli 2008 - 18:43

    Mario/annemie:

    Hoi lieve Charissa,
    Het is wat laat voor mijn doen, maar ik kon
    nu pas jouw side op mijn
    scherm krijgen. Zo te lezen heb je ook eens een lastige leerling in
    je klas gehad.Stel je eens voor dat je hele klas daarmeevol zat. Wat
    dat betreft is het leuker aan meiden lesgeven, tot De leeftijd. Je hebt het
    goed aangepakt. Dat vind je nergens in geen een boekje wat je dan moet doen/zeggen. Dan komt je ware Ik je te hulp, dat was de enige echte Cha-
    rissa, met steun van
    Boven. Goed dat je niet
    overstag ging.
    Geniet nog van je tijd
    daar.

    Shalom,
    Mario
    Annemie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Charissa

Mijn blog gebruik ik om jullie beetje op de hoogte te houden tijdens mijn reisjes naar mijn favoriete continent Afrika :)! Dit keer zal ik voor mijn werk voor Dorcas Aid International (www.dorcas.net) afreizen naar Kenia en Tanzania. Het ontwikkelingswerk heeft mijn passie en zeker zolang ik dat vanuit mijn geloof en kracht in mijn Hemelse Papa mag doen!

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 106628

Voorgaande reizen:

19 Juni 2010 - 18 Augustus 2010

Afrika 2010

30 September 2009 - 31 Oktober 2009

Back to Zambia

09 Januari 2008 - 23 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: